2015. április 6., hétfő

A Magyarországon élő pisztácia (Pistacia vera)

A szakmai leírások szerint -10C°-ig bírja a pisztácia (Pistacia vera), néhány leírás szerint már -15C°-t is bír, azonban egy embernél gond nélkül kitelelt a Magyarországi klímán.

Saját leírása:

Sziasztok!
Csak mint érdekességként említettem már korábban, hogy 10 éve kaptam egy kis pisztácia növénykét az egyik barátomtól, aki annak idején magról vetette. A növény az elmúlt tíz év alatt egyszer sem fagyott el, pedig volt már -20 fok is. Teremni természetesen nem termett és nem is virágzott még. Most látom, hogy a hajtások végén olyan érdekes kis "toboz" formájú kinövések jönnek elő, ami szerintem virágzat lesz. Tudom, hogy termés nem lesz belőle, de nem sok virágzó pisztácia bokor lehet Magyarországon. A teljes virágzásról be fogok számolni.
Képek:

Korábban valaki érdeklődött pisztácia felől, hát itt a tapasztalat. Nálam négy napon keresztül volt -22 és -24 fok között a reggeli minimum. Most néztem meg a pisztácia bokrot és hajt a csúcsvégeknél és már látszik a virágbimbó is! Hihetetlen mit bír ki!!

 A pisztácia Szeged környékén van. A fajtájáról semmi információm nincs, egy barátom ültette el cserépbe a pirítatlan pisztáciamagot. Miután kikelt nekem adta, én pedig kiültettem a kertembe. Ennek már van 10 éve is. Kettő bokor van, de mindegyik termős, így beporzás nélkül természetesen nincs termés. Eddig túl élt három kemény telet.

Korábban már írtam a nálam lévő pisztácia bokorról, most készítettem fotót, melyen látszik a virágzata.
  

 Hajt a pisztácia.


Ezeket sikerült összegyűjtenem, egy index fórumos felhasználó képei és írásai.

A képek alapján látszik, hogy nincs védett helyen, nem egy házfal mellett telelt ki. Ami érdekes számomra, hogy a növény mérete sok év után se túl nagy, viszont nincs fagyási sérülés. Az évi hőösszeg és fényösszeg nem annyi mint amennyi az optimális lenne de ettől függetlenül esélyesnek tűnik. A nagy kérdés az, hogy a terméseket be tudja-e érlelni.


7 megjegyzés:

  1. Az említett pisztácia növény az én kertemben van ún. "ridegtartásban", azért is csoda, hogy ennyi évet túlélt. Csak hát porzó hiányában nem tudom a termését megtapasztalni.
    Üdv. Gábor

    VálaszTörlés
  2. Szia! Légyszíves vegyük fel a kapcsolatot, petroczki.marton@gmail.com Köszönöm.

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok! Szeretnék érdkelődni, hogy pisztácia magot, nyersert honnan lehetne beszerezni, amit eltudnék ültetni? Esetleg tudnátok ebben segíteni? Köszönöm.

    VálaszTörlés
  4. Nálam van ez a pisztácia fa és mint kiderült porzós. Eddig semmilyes fagykárt nem szenvedett és van már kb 2,5 m magas. Idén egy ismerős hozott konténerben egy termőst és úgy néz ki sikerült a nász.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdv. Újdonsült pisztàcia tulajdonos vagyok. Tudnàl fejleményeket mondani a pisztàciàid jelenlegi életéről

      Törlés
    2. Nekem terem is, ha írsz, válaszolok.
      Itt a címem, a kontakt oldalon: www.kartyanaptar.org
      Vagy: www.facebook.com/datolyaszilva

      Törlés
  5. Lassan virágzik, de csak porzós.

    VálaszTörlés